Monday, August 22, 2011

Tutup kilang beer di Shah Alam dulu


Anwar Ibrahim komen pasal San Miguel Corp beli pegangan Esso Malaysia, rangkaian peruncit minyak tempatan Esso, Roslan SMS orang Hadi Bawang pun nak ikut komen.




Anwar komen apsal dia dendam dengan Dr Mahathir dan Mirzan, Roslan komen pula merapu macam orang bodoh tak tahu latarbelakang isu dan hujung pangkal.

San Miguel, sebuah syarikat Philipines yang mempunyai kepentingan minoriti Mirzan, rakyat Malaysia dan anak Dr Mahathir akan membawa capital ke Malaysia untuk beli rangkaian runcit minyak tempatan sebanyak 560 dengan mengambilalih pegangan ExxonMobil, syarikat Amerika dalam Esso.

Apa isunya?

Dari tiada isu, maka mereka buat isu. Katanya syarikat San Miguel yang nak ambilalih syarikat Esso itu syarikat arak.

Apa yang mereka sibuk syarikat itu arak atau tidak. Syarikat Amerika jual saham pada syarikat Filipina. Bukan syarikat kepunyaan kerajaan atau kepunyaan PAS atau Pakatan Ralyat yang dijual.

Yang dibeli saham, bukan laburkan wang. Kalau bercampur, apa isunya untujk orang Islam yang hanya pengguna. Pendapatan Esso tidak melibatkan mana-mana institusi Islam. Wang yang dijana dari dalam Esso bukan dari wang judi tapi perniagaan minyak

Apa isunya?

Ini hanya niat untuk sabotaj rangkaian Esso itu saja supaya rugi. Tidak ke pendengki namanya?

Sejak bila pulak PAS, sebagai pejuang negara kebajikan peduli pasal halal dan haram?

Ini isu lama yang cuba diungkit kembali dengan rupa baru. Memang San Miguel mempunyai sejarah permulaan sebagai syarikat beer. Isu ini ditimbulkan PAS Pis Puss semasa Mirzan membeli kepentingan dalam San Miguel.

Sebaik Mirzan masuk, kepentingan dalam kilang beer telah berkurangan dan syarikat ubah pengkhususan kepada elektronik, perkilangan infrastruktur, dan lain-lain. Sebelum Mirzan masuk pun, pendapatan San Miguel bukan hanya pada beer tapi sudah diversified.


The original San Miguel Brewery was founded in 1890 in Manila. Later renamed as San Miguel Corporation (SMC) in 1963, it has grown into one of the Philippines' largest business conglomerates with interests in alcoholic and non-alcoholic beverages, food, packaging, power, oil and telecommunications.

San Miguel Brewery was spun off from SMC on October 1, 2007 and was subsequently listed on the Philippine Stock Exchange on May 12, 2008. In 2009, Kirin Holdings Co. Ltd. of Japan bought 48.3% of the company from SMC for PHP 8.841 per share.[3]
Mirzan pun sudah berhenti dari menjadi Director di San Miguel tetapi hanya sebagai Pengarah anak syarikat Petron Corp.

Anwar sibuk pasal aset strategik negara yang dipunyai Esso. Baguslah sekarang aset itu dipunyai syarikat yang ada kepentingan anak Malaysia.

Bagi Anwar penuntut pengajian Melayu dan PAs Piss Puss yang tak tahu apa pasal dunia korporat, usahlah mereka isu yang tiada hanya untuk mengalih pandang orang ramai kepada isu moral dan murtad orang Melayu bawah pemenrintahan PAS.

Yang PAS ni nak komen pasal beer, bila nak tutup kilang Carlsberg Shah Alam. Sebaik saja PAS memerintah, arak dan beer dijual di Shah Alam dan akur kepada kehendak DAP. 

1 comment: