Monday, April 16, 2012

Pembangkang letak Wardina jadi calon PRU-13 ?

PR dicadangkan letak Wardina sebagi calon PRU-13
Umno/BN melaungkan syarat untuk menjadi calon mereka seseorang itu mestilah menjadi 'winnable candidate'. Apa yang mereka maksudkan sebagai calon boleh menang itu?.

Saya cadangkan Pakatan Rakyat meletakkan calon mereka kesemuanya daripada mereka yang mempunyai rupa paras yang amat elok di tambah dengan perangai yang baik dan otak yang bijak, kemenangan sudah pasti menghampiri Putrajaya.

Kajian yang dijalankan terhadap kesan rupa paras dalam menerima undian rakyat di Jerman mendapati mereka yang ada rupa paras yang elok mendapat lebihan undian sebanyak 15% daripada calon biasa. Itu belum diambil kira dengan ketelusan, kebijaksanaan dan lain-lain.

Kita mungkin berkata kajian tersebut adalah di Eropah dan tak sesuai dengan budaya negara kita. Tetapi kajian yang sama juga dijalankan di Taiwan negara Asia yang satu kufu dengan kita mendapati perbezaan lebih undi pada mereka yang ada rupa paras yang elok juga amat tinggi sebagaimana di Eropah tadi.

Rumusannya PR hendaklah mencari calon yang cukup elok rupa parasnya, lebih elok lebih bagus untuk menarik jumlah undian yang tinggi berbanding calon Umno/BN yang kebanyakannya buruk-buruk rupa paras mereka.

Calon seperti Nurul Ezzah adalah cukup baik, Cantik, Bijak dan Jujur serta kuat bekerja. Tambah lagi ramai calon sebegitu, Wardina seumpamanya....?

No comments:

Post a Comment