Wednesday, April 25, 2012

Generasi muda sinari berita RTM (3 GAMBAR)

BARISAN penyampai muda dan baharu penyampai berita RTM (dari kiri) Syah Hairizal, Farhatul, Fathil, Hanim, Shahril, Hazel, Kamal dan Athikah.
SELAMA ini penonton setia saluran Radio Televisyen Malaysia (RTM) sudah mengetahui mengenai peranan saluran media elektronik tersebut yang membawa mesej kerajaan dan menyampaikan maklumat, misalnya menerusi rancangan berita yang disiarkan setiap hari.

Biarpun terpaksa bersaing dengan stesen televisyen swasta untuk menarik perhatian penonton, namun RTM tidak pernah ketinggalan untuk melakukan beberapa perubahan bagi meningkatkan lagi mutu rancangan yang disiarkan.

Contohnya pada tahun 2009, stesen berkenaan telah melakukan penstrukturan apabila TV1 dijadikan saluran berita beroperasi selama 24 jam sehari serta dimuatkan dengan program berita, dokumentari, bual bicara dan majalah, manakala TV2 sebagai saluran hiburan yang membuatkan program berbentuk hiburan atau muzikal drama.

Ketua Penyampai Berita TV RTM, Fathil Hidayat Ghazali berkata, buat masa ini program berita RTM terbahagi kepada tiga bahagian iaitu Berita Nasional, Berita Wilayah dan Berita Semasa.

"Untuk program Berita Nasional, ia akan disiarkan pada pukul 7 pagi, 1 tengah hari, 8 malam dan 12.30 tengah malam, manakala Berita Wilayah akan disiarkan selama sejam setiap hari pada pukul 5 petang.

FATHIL dan Hanim sudah menimba banyak pengalaman di bilik berita RTM.
"Menariknya tentang Berita Wilayah ini, ia lebih fokus kepada berita-berita di Sabah dan Sarawak dan lintas langsung akan dibuat dari studio mini di kedua-dua negeri tersebut. Selain itu, ada juga lintas langsung dari sebuah negeri di Semenanjung mengikut giliran pada setiap hari," ujarnya.

Tambahnya, Berita Semasa pula akan disiarkan sebanyak tujuh kali sehari iaitu pada pukul 9 pagi, 10 pagi, 11 pagi, 12 tengah hari, 3 petang, 4 petang dan 10 malam selama lima minit.

Mengenai kerjaya sebagai penyampai berita pula, Fathil menceritakan, bagi sesiapa yang baru ditugaskan sebagai penyampai berita RTM, mereka akan ditugaskan untuk menjadi penyampai Berita Semasa terlebih dahulu.

"Setelah diberi tugas sebagai penyampai Berita Semasa dalam tempoh yang ditetapkan, kemudian barulah mereka akan diserapkan untuk Berita Wilayah. Bagi program Berita Nasional pula, tugas penyampai biasanya diberikan kepada mereka yang lebih berpengalaman," jelasnya.

Lebih menarik lagi, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, program berita di RTM sebenarnya telah menampilkan ramai penyampai berita yang terdiri daripada generasi muda yang sangat berbakat.

HAZEL dan Shahril mahu memberikan hanya yang terbaik.
Malah, ada antara penyampai yang bakat mereka dikesan menerusi program realiti Penyampai Ikon RTM 2009 yang pernah dianjurkan sebelum ini dalam usaha untuk mencungkil bakat-bakat baharu dalam bidang penyiaran.

Antara penyampai berita RTM pada masa ini yang merupakan finalis program tersebut adalah seperti Shahril Sarapudin, Hazel Desmond, Athikah Mohd. Naim dan Kamal Firmanshah Kamaluddin.

Menurut Shahril Sarapudin yang kini bertugas sebagai penyampai Berita Nasional, dia sendiri tidak menyangka akan menjadi seorang penyampai memandangkan bidang pengajiannya di universiti sebelum ini adalah pengurusan bank.

"Sebenarnya saya merupakan penyampai berita paling muda di RTM dan sangat berbangga kerana sudah diberikan tanggungjawab untuk menjadi penyampai Berita Nasional, meskipun tidak mempunyai pengalaman yang luas.

"Saya memulakan kerjaya di RTM pada tahun 2010 dan bermula sebagai penyampai Berita Wilayah. Namun, saya selepas tiga bulan, terus saya diserapkan pula untuk menjadi penyampai Berita Nasional, " ujar pemuda berusia 22 tahun itu.

Sementara itu, menjadi penyampai berita bukan Melayu di RTM yang menyampaikan berita berbahasa Melayu, Hazel Desmond menganggap ia bukanlah satu masalah yang besar buat dirinya apabila ditugaskan menjadi penyampai Berita Nasional.




No comments:

Post a Comment