Tuesday, August 23, 2011

Pakar Australia : Laporan HKL tidak lengkap, tiada penemuan konklusif


KUALA LUMPUR: Hari ini adalah hari kedua Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membela diri dalam perbicaraan kes Fitnah II di Mahkamah Tinggi Jalan Duta.



Jika semalam Anwar memberikan keterangan pembelaannya dari kandang tertuduh dan menafikan sekeras-kerasnya fitnah liwat yang direka-reka terhadapnya, hari ini tiga saksi dijangka memberikan keterangan.

Doktor dari Hospital Pusrawi, Dr Mohamad Osman Abdul Hamid, yang merupakan doktor pertama memeriksa pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan, dan mengesahkan beliau tidak diliwat akan memberikan keterangannya hari ini.

Sebelum ini, Dr Osman tidak dipanggil sebagai saksi oleh pihak pendakwa meskipun beliau merupakan saksi penting dalam kes itu.

Selain itu dua pakar dari Australia, pakar forensik patologi, Dr David Wells dan pakar DNA Dr Brian Mc Donald dijangka turut memberikan keterangan.

Mereka telah bersama pasukan peguam sejak awal perbicaraan dan mendengar keterangan doktor Hospital Kuala Lumpur, ahli kimia dan pihak polis.



Semalam, Anwar memilih untuk membela diri dari kandang tertuduh, yang tidak membenarkannya diperiksa balas pihak pendakwa.

Beliau membacakan keterangan sebanyak 32 halaman, mengaitkan kes yang dihadapinya dengan konspirasi yang dilakukan Datuk Seri Najib Razak ketika menjadi timbalan perdana menteri.

Anwar menegaskan bukti forensik dan pendakwaan yang dikemukakan dalam kes itu sangat rapuh, namun mahkamah tetap meneruskan kes berkenaan dan mengarahkan beliau membela diri.

Menurut Anwar, ia dilakukan Najib untuk membunuh karektor beliau, sebelum kembali aktif dalam politik dan bertanding dalam Pilihan Raya Permatang Pauh.

No comments:

Post a Comment