PETALING JAYA 7 Dis. - Malaysia Airlines System Bhd. (MAS) yang rugi berturut-turut sepanjang tiga suku tahun 2011, kini 'kritikal' sehingga perlu menggantung rangkaian laluannya untuk mencapai aspirasi keuntungan menjelang 2013.
Penggantungan laluan yang terkandung dalam Pelan Pemulihan Perniagaan MAS yang diumumkan hari ini, terpaksa dilakukan kerana syarikat penerbangan itu hanya mempunyai tunai sebanyak RM1 bilion yang cukup sehingga tahun depan.
Antara laluan yang telah menyumbangkan kerugian sebanyak 40 peratus kepada MAS ialah Cape Town, Johannesburg, Buenos Aires serta Dubai dan ia berkuat kuasa pada awal 2012.
Beliau berkata, beberapa laluan lain yang bakal digantung akan diumumkan kemudian selepas ia dimuktamadkan nanti dan tidak menolak beberapa laluan Eropah seperti Frankfurt dan Rom juga sedang diteliti.
''MAS tiada pilihan lain terpaksa 'mengecut' operasinya untuk berkembang dan paling penting syarikat penerbangan itu perlu dikeluarkan daripada situasi sukar supaya ia boleh berkembang semula.
''Kami hanya mahu memberi keutamaan kepada perniagaan teras sahaja dengan mengambil kira MAS perlu mempunyai saiz yang betul untuk meneruskan kelangsungan MAS pada masa depan.
Ahmad Jauhari Yahya (kanan) menjawab soalan pemberita selepas mengumumkan pelan pemulihan MAS di Kelana Jaya, Selangor, semalam. Di kirinya Mohammed Rashdan Yusof |
Hadir sama ialah Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Mohammed Rashdan Yusof.
Beliau menafikan MAS bakal bersaing dengan AirAsia Bhd. (AirAsia) kerana penerbangan premium menawarkan kelas perniagaan dan perkhidmatan penuh.
Ahmad Jauhari berkata, kakitangan MAS yang terlibat dalam penggantungan laluan akan ditempatkan di anak-anak syarikatnya bukan teras.
''Kakitangan tidak mempunyai pilihan lain (untuk tidak menerimanya) kerana MAS mempunyai aliran kewangan terhad, sambil menyifatkan keadaan semasa MAS adalah lebih teruk berbanding ketika kerugian sebelum ini.
''Pemberhentian kerja secara sukarela (VSS) adalah pilihan terakhir yang kami akan buat,'' katanya.
Ahmad Jauhari menambah, tindakan kedua dalam pemulihan itu ialah memenangi semula hati penumpang MAS melalui penerimaan 23 pesawat baharu pada 2012.
Tegasnya, penggunaan pesawat baharu adalah kritikal kerana antara faktor-faktor yang menyumbang kepada penyusutan pelanggan adalah penggunaan pesawat yang lama.
Katanya, meskipun MAS memiliki krew kabin terbaik dunia namun persaingan hebat penggunaan pesawat baharu oleh syarikat-syarikat penerbangan khususnya dari Timur Tengah memberi kesan kepada MAS.
''Kami menjangkakan pesawat baharu mampu memperbaiki pengurusan pendapatan dan jualan taktikal dengan mengoptimumkan hasil antara RM394 juta hingga RM477 juta,'' kata beliau.
Tindakan ketiga adalah memberikan tumpuan terhadap pengurangan kos melalui simpanan yang diperoleh daripada penjimatan kos tetap, pemerolehan dan program pembaikan produktiviti yang menyumbang antara RM309 juta hingga RM392 juta.
Mohammed Rashdan berkata, pelan pemulihan yang dirangka itu mampu mengurangkan kerugian MAS pada tahun depan dengan unjuran aspirasi asas kes sebanyak RM165 juta dan sasaran dilanjutkan RM238 juta.
''Kami mahu mengekalkan tahap peningkatan keuntungan dan menjana keuntungan selepas cukai sebanyak RM900 juta pada 2016,'' jelasnya.