Sunday, August 14, 2011

DAP HQ disimbah cat merah: Guan Eng mengesyaki penyokong Umno


Pelaku vandalisme menyimbah ibu pejabat DAP Pulau Pinang dengan cat merah dan Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata beliau mensyaki pelakunya itu sama ada penyokong UMNO atau dikaitkan dengan parti disebabkan rasa tidak puas hati terhadap pengharaman pembesar suara masjid



"Mereka bertujuan untuk menggunakan kerajaan negeri sebagai mangsa tetapi kita tidak terlibat sama sekali," Guan Eng memberitahu sidang akhbar pada hari Ahad

exco PKR yang menjaga hal ehwal agama Islam, Abdul Malik, juga mengecamNaib Presiden Umno, Zahid Hamidi kerana berkata bahawa kerajaan negeri memainkan peranan di sebalik pengharaman menggunakan pembesar suara untuk menyiarkan ayat-ayat dari Al-Quran semasa solat sebelum subuh Bersahur pada bulan Ramadan.

Tak pernah sekalipun kami membangkitkan isu untuk panel Mufti yang mempengerusikan Majlis Fatwa. Pelantikan Mufti bukan oleh kerajaan negeri tetapi secara langsung oleh Agung. Mereka tidak mengambil pesanan mereka dari kerajaan negeri," kata Malik, yang juga berada pada sidang akhbar.

"Keputusan itu dibuat oleh Majlis Fatwa Pulau Pinang pada bulan Jun dan kami diberitahu pada bulan Julai dan diminta untuk mengumumkannya. Ia sangat tidak patut untuk Zaid untuk mencuba mengaitkannya kepada kami. Dia perlu tahu denganlebih baik kerana dia adalah bekas menteri yang menjaga hal ehwal agama di Jabatan Perdana Menteri. Dia mesti tahu perintah seperti itu tidak boleh datang dari kerajaan negeri. "

Tiada tindakan polis

Sementara itu, selain dari ibu pejabat DAP di Jalan Talipon, pusat perkhidmatan ADUN Komtar Ng Wei Aik di Lorong Seratus Tahun juga disimbah dengan cat oren dan merah.

Menurut saksi, sekumpulan enam orang menaiki tiga motosikal datang ke pusat perkhidmatan Ng sekitar 01:20pagi dan mencampakkan beg cat plastik. Sebuah kereta yang diletakkan di hadapan pusat Ng juga disimbah.

Ini adalah kali kedua pusat khidmat Ng disimbah dengan cat. Peristiwa pertama adalah pada 30 Jun. Pembantunya telah membuat laporan polis selepas itu tetapi tiada apa-apa tindakan yang diambil.

Pengerusi DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow memeriksa ibu pejabat DAP pagi ini bersama-sama dengan Ng, ahli jawatankuasa negeri Danny Law, dan ahli majlis tempatan Ong Ah Teong dan Lim Siew Khim.

Chow mengkritik polis kerana tidak membuat apa-apa tangkapan, atau menuduh sesiapa selepas begitu banyak laporan polis telah dikemukakan ke atas insiden yang lalu. Ini hanya menggalakkan sesiapa yang suka merosakkan harta benda untuk terus melakukannya.

"Kita tidak tahu apa sebabnya, tetapi kita menganggap bahawa ia disebabkan oleh rasa tidak puas hati dengan apa yang DAP lakukan. Tetapi adalah lebih baik bagi mereka untuk meluahkan perasaan mereka melalui undi mereka pada pilihan raya akan datang. Tindakan seperti itu tidak masuk akal dan menyebabkan beberapa masalah kepada kami, kami masih tidak akan tahu masalah mereka. Mengapa tidak memberitahu kami secara langsung, "kata Chow.

No comments:

Post a Comment