Saturday, February 2, 2013

Fazley & Linda Onn perkenalkan resipi terbaru



JIKA dilihat sekarang, ramai golongan selebriti semakin bijak menggunakan bakat dan peluang yang ada untuk menceburi pelbagai bidang diminati seperti peniagaan dan sebagainya.

Ia juga seakan satu trend yang sihat buat golongan ini untuk memajukan diri dan meningkatkan taraf kehidupan mereka menjadi lebih baik.


Bagi penyampai radio Suria FM, Linda Onn, walaupun perniagaan makanan My Mom's Chiken Rice (MMCR) yang diusahakan sudah dikenali, namun itu bukanlah alasan buat dirinya untuk bergoyang kaki.

Malah, dia sentiasa berusaha mencari kelainan bagi memastikan perniagaan yang diusahakan semakin maju dan meningkat.

Begitu juga dengan juara MasterChef Selebriti, Datuk Dr Fazley Yaakob yang sentiasa mencari ruang mengetengahkan bakat masakannya supaya ia tidak terus terkubur.

Mencapai kata persetujuan bersama, dua selebriti ini berkolaborasi memperkenalkan resipi baru Fazley, Nasi Ayam Salai Lemak Cili Padi di restoran milik Linda, MMCR.

Linda buat pembaharuan 

Penyampai radio dan pengacara, Linda Onn memberitahu, setiap tahun dia akan melakukan satu pembaharuan terhadap menu di restorannya bagi menarik pengunjung lebih ramai.

Bermula daripada perbualan kosong, Linda akhirnya bersetuju dengan idea yang diutarakan Fazley untuk memperkenalkan menu baru itu khas bagi restorannya.

"Segalanya bermula setelah kami bertemu di satu program hiburan, Mimpi Ke Bintang sebagai juri tetap.

"Sepanjang menjalani program tersebut, kami mulaerkongsi idea dan bersetuju untuk merealisasikannya bersama.

"Ini adalah satu langkah berani bagi saya untuk tampilkan kelainan di MMCR. Saya yakin dengan kebolehannya dan menu yang disediakan memang lazat dan sesuai untuk semua golongan masyarakat," katanya pada majlis memperkenalkan menu terbaru di restoran MMCR, Khamis lalu.

Tambah Linda, menu baru itu hanya boleh didapati di restoran cawangan di Ampang Point sahaja memandangkan ia restoran pertama dibuka sejak 2004 dan jumlah pengunjung yang ramai.

"Buat masa ini saya fokus mengembangkan perniagaan yang sedia ada terutamanya dari segi perkhidmatan dan kepuasan pelanggan.

"Saya juga sering mencari idea-idea baru untuk memastikan produk yang disediakan sentiasa segar dan tidak menjemukan pengunjung.

"Walaupun tidak mudah, namun saya percaya dan yakin dengan kebolehan yang ada untuk memajukan lagi perniagaan ini.

"Tambahan pula, keluarga tidak pernah putus beri sokongan dan semangat buat saya terus maju," ujarnya yang turut memiliki perniagaan jamu di Cheras.

Fazley & selera Minang

Atas permintaan peminat yang berhasrat untuk merasai sendiri resipi air tangannya, Datuk Dr Fazley Yaakob telah memenuhi impian tersebut dengan terciptanya menu istimewa, Nasi Ayam Salai Lemak Cili Api di MMCR.

Dibesarkan dengan masakan tradisi budaya Minang, Fazley akui itulah salah satu faktor dirinya memilih menu tersebut untuk diperkenalkan di MMCR.

"Menu itu adalah gabungan masakan Negeri Sembilan di mana ia dihidangkan dalam bentuk ayam salai bersama masak lemak cili api, sambal merah dan sambal terung hijau, sup serta beberapa ketulan nasi yang digumpal seperti bebola.

"Ini adalah salah satu usaha yang saya lakukan dalam memperkenalkan makanan Negeri Sembilan ke peringkat antarabangsa.

"Menu ini istimewa kerana hanya boleh diperolehi di restoran MMCR sahaja," katanya.

Menurut Fazley, setelah menjuarai pertandingan Masterchef Selebriti, ramai peminat yang membuat permintaan untuk merasa sendiri masakannya dan itulah salah satu punca tercetusnya idea untuk berkolaborasi bersama MMCR.

"Buat masa ini menu itu hanya akan diperkenalkan di MMCR dalam masa tiga bulan sahaja.

"Jika Linda berminat untuk meneruskan kolaborasi tersebut, perjanjian lain akan dilakukan.

"Buat masa ini, saya hanya anggap ini cuma satu percubaan.

"Dalam pada masa yang sama, saya sedang mencari beberapa restoran yang sesuai untuk memperkenalkan beberapa lagi menu ciptaan saya," katanya.

Terbi t buku resip i

Dalam perkembangan lain, Fazley turut menghasilkan sebuah buku masakan bertajuk Dari Rembau ke Padang yang akan menemui pembaca, Jun depan.

Apa yang menariknya mengenai buku ini, selain memaparkan resipi-resipi menarik, dia turut menyediakan aplikasi video bagi pengguna telefon pintar.

"Boleh dikatakan ini adalah buku pertama di Malaysia yang menyediakan kemudahan seperti itu.

"Ia membolehkan pembaca melihat sendiri saya menyediakan masakan dalam bentuk video suara.

"Dalam buku ini, saya menampilkan 38 menu masakan tradisional Negeri Sembilan yang mungkin semakin dilupakan generasi muda," katanya.

Dalam perkembangan lain, Fazley bakal melancarkan muzik video single terbarunya bagi lagu Maaf Aku Mencintaimu.

No comments:

Post a Comment