Wednesday, September 14, 2011

Dua kapal tangki berlanggar di perairan Tioman

KUANTAN - Seramai 19 krew dan seorang kapten yang menaiki kapal tangki minyak, MT Cendanawati berdepan pengalaman cemas apabila dirempuh sebuah kapal tangki yang lebih besar kira-kira lapan batu nautika dari Pulau Tioman kelmarin.

Kejadian yang berlaku di antara pukul 3.30 hingga 3.45 pagi itu menyebabkan kapten kapal dari Indonesia itu cedera ringan di kepala dan tengkuk manakala anak kapal lain selamat.


Pengarah Operasi Wilayah Maritim Malaysia (APMM) Timur, Kepten Maritim Syd. Mohd. Fuzi Syd. Hasan (gambar kecil) berkata, ekoran perlanggaran itu, kapal MT Cendanawati yang dalam pelayaran dari Thailand ke Indonesia hampir karam kerana mengalami kebocoran enjin serta rosak di bahagian belakang.


"Kapal yang melanggarnya iaitu MT Cosmic 10 pula dipercayai terus berpatah balik ke Pulau Batam tanpa membantu anak kapal MT Cendanawati," ujarnya pada sidang akhbar di Pejabat APMM di Indera Mahkota di sini semalam.

Syd. Mohd. Fuzi memberitahu, siasatan awal mendapati, kapal MT Cendanawati menghubungi kapal MT Cosmic 10 melalui radio pada pukul 3.30 pagi untuk memberitahu mahu menukar haluan ke kiri dari arah utara bagi mengelak perlanggaran, tetapi tidak dijawab.

"Berikutan itu, kapal MT Cendanawati telah memberi isyarat lampu hijau kepada MT Cosmic 10. Namun, kapal yang dipercayai berasal dari Indonesia itu tidak menerima isyarat itu menyebabkan perlanggaran berlaku," katanya.


Ujarnya, anak kapal MT Cendanawati bagaimanapun telah diselamatkan oleh sebuah kapal dagang, Lady Anyvisia sebelum pihak APMM tiba di tempat kejadian.

"Siasatan berhubung kejadian diserahkan kepada Jabatan Laut manakala Jabatan Alam Sekitar juga sudah dimaklumkan untuk menyiasat kemungkinan berlaku pencemaran akibat perlanggaran dua kapal tangki itu," katanya.

Sementara itu, kapten kapal MT Cendanawati, Dadi Suyadi, 45, berkata, kejadian selama 15 minit itu menyebabkan semua anak kapal menjadi cemas apabila kapal mereka yang berukuran 88.6 meter panjang itu mula dimasuki air.

"Mujurlah sebuah kapal dagang menyedari perlanggaran itu dan membantu menyelamatkan kami," katanya.

Sumber: Kosmo! Online

No comments:

Post a Comment